Blog | Revor

Categorieën: Slaaptips

Dit is wat er met jouw lichaam gebeurt na te weinig slaap…

Onderstaande blogpost is een vertaling en samenvatting van een artikel op www.allure.com

1. Jouw hersenen beginnen zich loom te voelen

Het effect van te weinig slaap kan je al voelen na één nachtje woelen en wroeten. Beeld je in wat het met je doet na dagen of zelfs weken met slaaptekort. Een nacht zonder slaap zorgt er voor dat je opstaat met een brein dat zich gedraagt alsof het dronken is. 24 uur zonder slaap komt zelfs overeen met een alcoholpercentage van 1 promille…

2. Een moodswing van hier tot in …

Het is algemeen geweten dat het ontbreken van slaap op lange termijn kan leiden tot depressies en angsten. Op korte termijn is dit niet zo hard van toepassing. Toch kan het zijn dat jouw brein na een kort nachtje niet meer kan prioritiseren. Alles lijkt belangrijk en prioriteiten leggen – vooral in een emotionele context – wordt zeer moeilijk.



3. De huid baat er niet wel bij

Toegegeven, je zal de volgende dag niet vol rode plekjes staan maar mocht je al een gevoelige huid of huidaandoening hebben, dan verergeren de symptomen na een korte nacht. Over de gekende wallen onder de ogen hoeven we geen tekeningetje te plaatsen zeker?

4. Jouw eetlust gaat de hoogte in (en niet naar een groen blaadje)

Weinig slaap zorgt er voor dat het “ghrelin” hormoon de hoogte in gaat. Dit hormoon laat het brein weten dat je honger hebt… en meestal zijn dat niet de gezondste dingen. Nog erger, het complementaire hormoon “leptin” daalt… en laat dat nu juist het hormoon zijn dat je moet zeggen dat de maag vol zit.

Het wordt zelfs een vicieuze cirkel. Te weinig slaap zorgt er voor dat je vettig voedsel gaat eten, en vettig voedsel zorgt er voor dat je minder gaat slapen…

5. Het metabolisme gaat trager werken

Jouw metabolisme staat in voor het verwerken van voedsel die je inneemt. Een hoog metabolisme gaat veel sneller voedingsstoffen verwerken, een trager metabolisme gaat minder verwerken en meer opslaan. Een verhoogde eetlust zorgt reeds voor gewichtstoename en ook het tragere metabolisme gaat je niet op helpen naar een gezonde levensstijl. Ook het risico op diabetes gaat de hoogte in.

6. Slaaptekort is slecht voor het hart

We gaan elke nacht slapen om onder andere de druk op onze bloedvaten te verminderen. De bloeddruk en het hartritme daalt en ons lichaam maakt zich klaar voor een nieuwe dag. Verminderen we het aantal uren dat ons lichaam niet kan rusten, dan verhogen we de stressfactor op onze bloedbaan. Dit verhoogt uiteraard de kans op een hartaanval of beroerte.

7. Het immuunsysteem krijgt klappen

Vraag maar aan studenten of gestreste werknemers, na enkele slapeloze nachten krijgen ze plots een verkoudheid of vangen ze dat griepje… een uitgerust lichaam is gewoon beter bestand tegen mogelijke bacteriën of virussen die in de lucht hangen.


Op zoek naar een goed bed?

Ontdek hier ons aanbod


Meer blogposts:

Een gratis kussen twv 95 euro!

Vanaf 25 april t.e.m 31 juli 2016 ontvangt u bij uw Revor dealer een gratis kussen bij aankoop van een matras uit het Revor gamma.

Lees meer

Maak van jouw slaapkamer de koelste ruimte in het huis met deze 3 tips

De temperaturen stijgen, de deuren waaien open en de barbecues draaien terug op volle toeren.

Lees meer

SOCIAL