Slaaptips


Revor geeft u graag nog enkele slaaptips mee die de nachtrust kunnen optimaliseren. Maak hier zeker gebruik van.

To do

  • Sport en lichaamsbeweging is goed voor de nachtrust. Lekker moe in bed vallen, slaapt prima.
  • Op regelmatige tijden naar bed gaan en opstaan. Eigenlijk zou je in het weekend dus op dezelfde tijden moeten slapen als door de week. Dat lukt natuurlijk niemand, maar het is altijd goed om te weten.
  • Een warm bad enkele uren voor je gaat slapen doet wonderen. De overgang van warm water naar een koele slaapkamer zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur daalt, waardoor je je slaperig zal voelen.
  • Schaapjes tellen kan ook werken. Je hersenen laten focussen op één ding kan helpen om in slaap te vallen. Tel je liever geen schaapjes dan kan je de focus ook leggen op je ademhaling.
  • Zorg voor een gelijkmatige comfortabele temperatuur in de slaapkamer, niet te warm, niet te koud. Tussen de 15 en 18 graden is ideaal.
  • Zorg voor voldoende slaap; het klinkt als een open deur, maar uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen in deze drukke tijden te weinig uren slapen.
  • Zorg ervoor dat de slaapkamer voldoende verduisterd is; licht verstoort de slaap. Dus: goede gordijnen, maar ook geen afleidende verlichte wekkers e.d.
  • Creëer je eigen avondroutine. Net als bij kinderen is het voor volwassenen goed om een vast patroon te ontwikkelen net voor het slapen gaan. Zo laat je jouw hersenen weten dat het tijd is om te gaan slapen.
  • Zet je wekker uit het zicht zodat je niet telkens ziet hoe laat het is wanner je probeert te slapen. Dit kan onnodige stress teweegbrengen als je niet onmiddellijk in slaap valt.
  • Luister naar rustgevende muziek om een ontspannen gevoel te krijgen.
  • Stel jezelf voor dat je aan het slapen bent, dit zal ervoor zorgen dat je innerlijke rust vindt en jezelf zal ontspannen.
  • Een beker warme melk of een andere, niet opwekkende warme drank. Klinkt oubollig, maar het werkt echt.
  • Veel gehoord, maar onbewezen: met je hoofd naar het noorden slapen, in de richting van het magnetisch veld van de Aarde is goed voor de nachtrust. Baat het niet, dan schaadt het niet.
  • Zorg dat je een kussen hebt dat bij jouw slaaphouding past. Naast een kussen is ook de correcte matras en een goed dekbed van belang voor een goede nachtrust.
  • Planten kunnen ook een positief effect hebben op de slaap. Vroeger werden planten aanzien als slecht voor in de slaapkamer omdat ze met jou zouden concurreren voor zuurstof. Maar deze hoeveelheid is zo klein dat ze te verwaarlozen is. De volgende planten zouden zeer goed om in de slaapkamer te zetten: Lavendel, Gardenia, Sansevieria, Aloë Vera, Klimop, Dracaena, Lepelplant.
  • Last but not least, zorg voor voldoende slaap. Dit klinkt zeer logisch maar veel mensen hebben de dag van vandaag veel te weinig slaap. maar uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen in deze drukke tijden te weinig uren slapen.

Not to do

  • Drink niet te laat nog cafeïnehoudende dranken. Stuiterend van de koffie naar bed is een slecht idee.
  • Alcohol voor het slapen gaan lijkt een lekker slaapmiddel, maar is het eigenlijk niet. Alcohol verstoort het normale slaappatroon.
  • Blijf niet wakker in bed liggen: als je de slaap niet kunt vatten, ga dan even iets doen om je gedachten te verzetten. Doe iets ontspannends, dus niet eventjes studeren of zoiets. En als je gaat televisiekijken, kijk dan niet iets waar je nog uren over moet napiekeren; op het leed van de wereld slaap je ook slecht in.
  • Eten voor het slapengaan is niet goed. Een paar uur voor je naar bed gaat moet je niet meer gaan snacken.
  • Vreemd genoeg zijn slaaptabletten slecht voor een gezonde slaap. Ze verstoren het normale patroon van de slaapfasen, waardoor je niet uitgerust wakker wordt. Hetzelfde geldt vanzelfsprekend ook voor de meeste drugs.
  • Een warme slaapkamer kan knus zijn, maar maak het niet te warm. Een frisse kamer is beter om de slaap te vatten. Tussen de 15 en 18 graden is de ideale temperatuur voor een slaapkamer.
  • Vermijd felle schermen voor het slapen gaan. Het licht dat wordt uitgestraald door apparaten zoals smartphones, laptops, tablets kan je beter vermijden voor het slapen gaan. Deze kunnen namelijk de biologische klok van je lichaam verstoren.